listopada 05, 2018

Legendy z dawnych Kresów

W grudniu ubiegłego roku oddałam wydawcy książkę „Baśnie i legendy z dawnych Kresów”. Ma ona ukazać się jeszcze w tym roku. Poczekamy, zobaczymy. Nie mam na to wpływu. W każdym razie znajduje się tam po 15 baśni i legend z obecnej Litwy, Białorusi i Ukrainy. Trzy z nich opublikowałam już  na blogu. Są to:
Nie omieszkam poinformować, gdy książka wreszcie trafi na rynek.

            Zdaję sobie sprawę, że te 45 baśni, podań i legend to jest w rzeczywistości tylko kropla w oceanie opowieści, jakie mają tam swoje źródło. Podczas pracy nad książką znalazłam ich o wiele, wiele więcej i nie chcę, by na powrót zaginęły gdzieś pomiędzy starymi kronikami i opracowaniami XIX- wiecznych etnografów. Jako, że nic nie wskazuje na to, by miała powstać kolejna część – najpierw niech zostanie wydana ta już opracowana, do której wiosną otrzymałam ilustracje – postanowiłam udostępnić je tutaj. Chcę znaleźć dla nich miejsce na tym blogu, by każdy, kto ma ochotę, mógł się z nimi zapoznać.


Moim celem jest oddanie ich Czytelnikom, więc nie zamierzam trzymać tekstów w swoich notatkach. Zaznaczam, że nie we wszystkich będę ingerowała w treść, ani upiększała literacko. Przy niektórych ograniczę się tylko do zapisania ich w sposób zrozumiały i przystępny współczesnemu Czytelnikowi. Mam nadzieję, że zostaną zachowane dla przyszłości.

A tak między nami, osobiście wolę pierwotną wersję tytułu, a mianowicie „Baśnie i legendy z Litwy, Białorusi i Ukrainy”. Podkreśla on niezależność państw, które powstały po upadku ZSRR. W końcu, gdybyśmy tak zaczęli sięgać w przeszłość, to trzeba by było otwarcie powiedzieć, że najsłynniejsza polska dynastia była… litewska.
           

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Anna Koprowska-Głowacka , Blogger