Ykaiaru z Pixabay |
Tęczowa rewolucja
W ostatnich latach tęcza wywołuje duże kontrowersje, gdyż zarówno niektórym politykom
jak i zwykłym obywatelom kojarzy się wyłącznie ze środowiskami LGBT. Bardzo
mnie to dziwi zważywszy, że są to ludzie w większości mieniący się katolikami.
Czyżby
zapomnieli, że tęcza była i jest między
innymi symbolami: przymierza Boga z człowiekiem, Jezusa, Trójcy Świętej, Maryi
oraz siedmiu darów ducha?
Czyżby
świat aż tak bardzo się zmienił, że odwieczny symbol więzi bogów z ludźmi teraz
miał być negowany, bo… się kojarzy?
Czyżby
nie zwrócili uwagi na pozornie drobny fakt, że tęczowa flaga symbolizująca
ruch na rzecz równouprawnienia osób LGBT ma sześć a nie siedem kolorów?
To
jest już prawdziwa tęczowa rewolucja. Rewolucja, która zawiedzie nas donikąd,
gdyż odbiera symbolom ich pierwotne znaczenie.
Czym jest tęcza?
Tęcza
to zjawisko meteorologiczne i optyczne, które tworzy się w wyniku
rozszczepienia światła widzialnego (najczęściej
promieni słońca załamujących się w kroplach deszczu lub mgły) i przypomina
wielobarwny łuk. Nasze oko wychwytuje w niej zwykle siedem barw: czerwony,
pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo i fioletowy.
Tęcza w mitologii i religii
Chyba wszystkie cywilizacje uważały
tęczę za niezwykłe zjawisko, które musiało być dziełem bogów. Przez wieki jej
pojawienie się na niebie tłumaczono w różnoraki sposób. Wspomnę tylko o kilku
przykładach:
-
dla Chińczyków była to szczelina w niebie, którą bogini Nüwa o rybim ogonie zamykała
za pomocą kamieni i siedmiu kolorów,
-
dla Hindusów był to łuk Indry, boga błyskawic i grzmotów,
-
dla starożytnych Greków uosobieniem tęczy była szybkonoga Iris o złotych
skrzydłach – posłanka bogów, która rozpinała
siedmiobarwny łuk pomiędzy niebem a ziemią, a więc łącząc bogów z ludźmi,
-
m mitologii nordyckiej tęcza zwana Bifröst była płonącym mostem łączącym świat bogów
(Ásgard) ze światem ludzi (Midgard), przez który bogowie przechodzili, by
spotykać się w cieniu drzewa Yggdrasil,
-
według Aborygenów świat narodził się z tęczowego węża,
-
w Starym Testamencie tęcza to symbol przymierza Boga z człowiekiem. Kiedy arka
spoczęła na górze Ararat i Noe zszedł na ląd, by złożyć ofiarę Bogu, ten
obiecał nigdy więcej nie sprowadzać potopu, a na znak przymierza rozciągnął na
niebie łuk tęczy,
-
w Nowym Testamencie pojawia się na głowie anioła i symbolizuje nadzieję,
-
w islamie to most Sirat – cienki jak włos i ostry jak brzytwa, przez który musi
przejść dusza muzułmanina, by dostać się do nieba.
Symbolika tęczy
Tęcza
ma bardzo bogatą symbolikę. Symbolizuje między innymi: obecność i przymierze
bóstwa z człowiekiem, błogosławieństwo i posłannictwo boskie, zgodę,
przebaczenie, miłosierdzie, pokój, nadzieję, dobrą nowinę, odrodzenie,
zmartwychwstanie, zwycięstwo, doskonałość, spokój ducha, itd.
Zarówno najwyższy rzymski kapłan, jak i
później papież otrzymywali miano pontyfików (łac.
pontifex), czyli budowniczych mostów, którzy łączą wiernych z niebem.
Ojcowie Kościoła widzieli w tęczy
Jezusa Chrystusa, Trójcę Świętą albo Matkę Boską. W siedmiu kolorach dostrzegali
siedem darów Ducha Świętego: mądrości, rozumu, rady, męstwa, umiejętności,
pobożności i bojaźni bożej.
Przypomnijmy
także wizerunek Jezusa podczas Sądu Ostatecznego. Na wielu freskach i obrazach
siedzi On na tęczy.
Symbolika kolorów tęczy
Kolory mają swoją symbolikę i ukryte
znaczenie. W przypadku tęczy najważniejsze są trzy z nich:
niebieski –
wiąże się z wodami potopu
czerwony –
kojarzony jest z ogniem, w którym spłonie świat
zielony –
obrazuje świat, jaki powstanie na nowo
Architektura
Symbolika tęczy jest obecna na każdym
kroku w architekturze kościelnej. Wystarczy popatrzeć na łuki arkadowe
zamykające od góry otwór zwany tęczowym, który w kościołach łączy nawę główną z
prezbiterium.
Tęczowy most
To pojęcie zna chyba każdy miłośnik zwierząt.
Według pewnej legendy każde zwierzę, które umiera odchodzi za tęczowy most. Tam biega z innymi po wiecznie zielonych łąkach, wzgórzach i dolinach, pije z kryształowo czystych źródeł i cieszy się wieczną wolnością bez bólu i cierpienia. Jeżeli za życia miał kochającego właściciela może się z nim spotkać, gdy także on skończy swój żywot na ziemi.
Przysłowia:
Idź na
koniec tęczy, a znajdziesz garniec pieniędzy (ang.)
Tęcza rano
jak marzenie, to z niebios ostrzeżenie.
Powiedzenia
Dusza
nie znałaby tęczy, gdyby oczy nie znały łez. (John V. Cheney)
Tęcza jest
szalikiem nieba (Ramon Gomez de la Serna)
W snach:
Tęcza w marzeniach sennych zapowiada
koniec kłopotów
Symbol tęczy na przestrzeni dziejów
Tęczowa flaga została użyta w XVI wieku
w wojnie chłopskiej (1524–1526),
która wybuchła na terenie Świętego Cesarstwa Rzymskiego (Niemcy) jako symbol nadziei, nowego świata i zmian. To jednak nie
jedyny przypadek. Tego typu flag jako symbolu pokoju używano także później. Ba,
tęcza aż do 2013 roku była symbolem spółdzielczości (od 1921 roku) i używano jej także w spółdzielniach oraz znanych
większości sklepach „Społem”.
Statek Greenpeace to Rainbow Warrior (Tęczowy Wojownik). Nazwa odwołuje się
do legendy Indian z plemienia Kri, według której: Kiedy świat jest chory i
umiera, ludzie powstaną jak Wojownicy Tęczy.
Tęczowa flaga jako symbol ruchu na
rzecz równouprawnienia osób LGBT została zaprojektowana w 1978 roku przez
Gilberta Bakera. Pewnie nie każdy zwrócił uwagę, że nieco różni się ona od
tradycyjnej tęczy. Początkowo miała ona osiem kolorów, później zredukowano je
do sześciu.
Literatura:
Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego
i Nowego Testamentu, biblia.deon.pl (dostęp 2019-05-09)
Dumézil G., Bogowie Germanów. Szkice o kształtowaniu się religii skandynawskiej,
Warszawa 2006
Eberhard W., Symbole chińskie. Słownik., Kraków 2007
Greenler R., Tęcze, glorie i halo, Warszawa 1998
Grimal P., Słownik mitologii
greckiej i rzymskiej, Wrocław- Warszawa- Kraków- Gdańsk 1987
Hezjod, Narodziny
bogów (Theogonia); Prace i dni, Warszawa 1999
Kopaliński W., Słownik
mitów i tradycji kultury. Warszawa 2003
Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990
Lee
R. L i Fraser A. B., The Rainbow
Bridge: Rainbows in Art, Myth and Science, 2001
Mudrooroo, Mitologia Aborygenów, Poznań 1997
Piekarczyk S., Mitologia germańska, Warszawa 1979
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz