lutego 26, 2020

Co to jest folklor?

Kiedy pada słowo folklor niemal każdy wyobraża sobie coś innego: podania i legendy, zwyczaje i obrzędy, pieśni obrzędowe, porzekadła i przysłowia, gwarę, stroje i tańce ludowe, malowane skrzynie, wycinanki z papieru, drewniane rzeźby ludowe, a nawet chaty w muzeum etnograficznym.
         To nie żart, każdy ma rację, gdyż folklor jest bardzo szerokim pojęciem, które trudno byłoby jednoznacznie zdefiniować.

Czym jest folklor?
        
         Trudno poszukać jednej, konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Definicję próbowano już ukuć w XIX wieku, jednak wciąż pozostaje ona niejednoznaczna. Po raz pierwszy tego terminu użył brytyjski pisarz William Thoms w 1846 roku. Określił nim najstarsze składniki kultury, np. gwarę, wierzenia, obrzędy, zwyczaje, obyczaje, przysłowia, zabobony, pieśni, ballady, legendy, itp. od początku pojawiły się jednak rozbieżności w zrozumieniu tego pojęcia. Pojawiły się nawet dwa główne nurty reprezentowane przez:
- Archera Taylora- włączał do folkloru zarówno kulturę społeczną i symboliczną, jak i kulturę materialną ( stroje, ukształtowanie wiosek i budownictwo, narzędzia i przedmioty)
- J. M. Sokołowa- ograniczał folklor do literatury ustnej: podań, legend, pieśni i przysłów
         Na początku badania nad folklorem prowadzono w ramach etnografii, historii sztuki, religioznawstwa, literaturoznawstwa, językoznawstwa i muzykologii. Zmieniły to dopiero lata 30-te XX wieku. Dopiero wówczas wyłoniła się samodzielna i niezależna dyscyplina naukowa, którą określono mianem folklorystyki.

Folklor w Polsce
W Polsce badaniami nad folklorem zajmowali się m.in. Oskar Kolberg, Erazm Majewski, Lucjan Malinowski, Zorian Dołęga- Chodakowski, Jakub Fankidejski i wielu, wielu innych. Julian Krzyżanowski (profesor, polonista, historyk literatury, badacz literatury ludowej, nauczyciel, wykładowca akademicki, pedagog) ujął to słowo w sposób, który jest aktualny do dziś.

 Folklorystykę określił nauką zajmującą się zjawiskami kultury umysłowej danej grupy społecznej. Podkreślił, że nie jest ona jednolita, gdyż mieszczą się w niej „zwyczaje, obrzędy i wierzenia związane ze sobą ściśle, niekiedy bardzo stare, nawet przedchrześcijańskie, choć schrystianizowane. Zwyczaje i obrzędy rodzinne i gromadzkie, o charakterze duchowym bądź świeckim, mają wspólne podłoże zbudowane z wierzeń i przesądów, z wyobrażeń i czynności o charakterze zazwyczaj magicznym, najwyraźniej chyba postrzeganym w medycynie ludowej. Wszystko to jednak wiąże się ściśle ze zjawiskami stanowiącymi kulturę artystyczną. Integralnym bowiem składnikiem zwyczajów i obrzędów, obojętnie mięsopustnych, wielkanocnych, dożynkowych, weselnych czy innych są pieśni, nieraz z tańcem połączone, oracje, gadki, a nawet widowiska.” ( Słownik folkloru polskiego pod red. J. Krzyżanowskiego, 1965)
W tym poście skupię się  wyłącznie na folklorze opartym na słowie.

Słowo głównym przekaźnikiem folkloru
         Jerzy Bartmiński (profesor nauk humanistycznych, językoznawca, folklorysta, etnolingwista i slawista) usystematyzował teksty folkloru według gatunków. Wyróżnił teksty:
- autonomiczne (nie powiązane ściśle z sytuacją wykonania, np. podanie, zagadka, pieśń historyczna
- zwyczajowe (związane ze zwyczajami wielkanocnymi, żniwnymi, np. kolędy, pieśni dożynkowe)
- obrzędowe (np. oracje weselne, lamenty pogrzebowe)
- okolicznościowe (np. kołysanki, zamawiania znachorskie)
        
Bajka ludowa w centrum folkloru
         Z punktu widzenia współczesnej folklorystyki wszystkie podania, legendy i opowieści, które znajdziecie w wielu moich książkach należą do gatunku zwanego „bajką ludową”.
         Zgodnie z definicją bajką ludową można określić opowieść przekazywaną ustnie, w której motywy są schematyczne i powiązane z ludzkim życiem, a fabuła nieskomplikowana i zawierająca jeden główny wątek. Wspomniany już wcześniej Julian Krzyżanowski dokonał klasyfikacji bajek:
„- bajka zwierzęca - bohaterami są zwierzęta, bądź ludzie obdarzeni zwierzęcymi cechami, stosunki między nimi stają się szerszą metaforą do panujących stosunków międzyludzkich,
- bajka magiczna - nazywana również baśnią, charakteryzuje się obfitą ilością cudownych i fantastycznych elementów, takich jak nadprzyrodzeni pomocnicy człowieka, magiczne przedmioty, nadludzkie umiejętności,
- bajka nowelistyczna - w jej skład wchodzą liczne pomysły literatury kaznodziejskiej, ale również legend, romansu i nowelistyki,
- bajka komiczna - opowiada o zwycięstwie nad potworem lub diabłem wykazującym cechy głupoty, o groteskowych kłótniach małżeństw, o spłatanych kawałach, o przebiegłych przedstawicielach różnych stanów i zawodów; ten rodzaj bajki charakteryzuje się zwięzłością, realizmem oraz pointą na koniec,
- bajka łańcuszkowa - oparta jest  na powiązaniu poszczególnych wątków historii poprzez formułkę, która czasem przyjmuje formę pytania, odpowiedź uzyskujemy dopiero pod sam koniec,
- bajka ajtiologiczna - związana jest z wierzeniami i legendami, w jej skład wchodzą historie o powstaniu ziemi, zwierząt, roślin i ludzi, często występują wątki apokryficzne i mityczne.”
         Do dziś zachowały się setki, jeżeli nie tysiące bajek ludowych. Zawdzięczamy to XIX- wiecznym i XX- wiecznym etnografom, którzy starali się je spisać i zachować dla przyszłych pokoleń. Nie możemy zapomnieć również o roli poetów i pisarzy wplatających motywy folklorystyczne do swoich poematów, opowiadań i powieści.
         Wyszukiwanie dawnych podań i legend stanowi dzisiaj nie lada wyzwanie, ale jednocześnie fantastyczną wyprawę w przeszłość. Przypomina to wydobywanie skarbów z zamulonych rzek lub zarośniętych bagien.
         O różnicy między legendą a podaniem napiszę w kolejnym poście.

Rola folkloru
Polska, jak inne państwa nigdy nie stanowiła jednolitego monolitu kulturowego. Zrodziła się z połączenia różnych plemion, które miały swój język, religię, obyczaje i tradycje. Ową różnorodność bardzo szybko zaczęto dostrzegać. Bywali tacy, którzy chętnie ujednoliciliby kraj, jednak na szczęście znaleźli się ludzie rozumiejący wagę tych różnic. Dzięki temu wciąż możemy posłuchać gwar wielu regionów, zachwycać się odmiennością strojów ludowych, wziąć udział w tradycyjnych obrzędach, czerpać mądrość z przysłów i czytać bajki ludowe- podobne, a jednak inne dla każdego obszaru.  
Pielęgnowanie tych elementów należy teraz do nas, gdyż w innym wypadku zniknie, rozpłynie się w coraz częstszej „bylejakości” i ślepym podążaniu za nowoczesnością. Warto czasem zatrzymać się w biegu i obejrzeć za siebie. Tam daleko, spowita mgłami przeszłości kryje się kraina naszych przodków. Nie zapominajmy o niej.
         Ponadto tradycyjna kultura regionalna wnosi bardzo wiele do kultury narodowej, a przez to i światowej. Zachowanie dziedzictwa kulturowego, tradycji, języka i innych elementów poczucia odrębności lokalnej jest zatem niezwykle ważne. Nie tylko wzbogaca nasze wnętrze pozwalając dostrzec bogactwo świata przodków, ale uczy poszanowania innych kultur i wartości. Jest to tym bardziej ważne, że zacierają się wszelkie granice, a młodzież zapatrzona w kulturę masową często gardzi przejawami tzw. kultury ludowej. 
Pozwolę sobie w tym miejscu przywołać słowa Jana Pawła II- „Naród bez korzeni umiera”. Weźmy sobie te słowa do serc i nie zapominajmy o naszym skarbie, naszym unikatowym dziedzictwie kulturowym.

Literatura:
Burszta J., Folklor, w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, Warszawa-Poznań 1987
Koprowska- Głowacka A., Z dziedzictwa kulturowego Ziemi chełmińskiej. Podania i legendy chełmińskie (praca dyplomowa), Toruń 2002
Krzyżanowski J., Polska bajka ludowa w układzie tematycznym, Wrocław 1962
Krzyżanowski J. (red.), Słownik folkloru polskiego, Warszawa 1965
Makowiecki A.Z. (red.), Literatura i nauka o języku, Warszawa 1995

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Anna Koprowska-Głowacka , Blogger