lutego 08, 2019

Co łączy grecką Demeter i litewską Krumine?

Mitologia
W mojej książce „Baśnie i legendy dawnych Kresów” pojawia się baśń o królowej Krumine. Swoją treścią przypomina znany i bardzo sugestywny grecki mit o Demeter. Przypomnę go w dużym skrócie.

Demeter pojawia się w mitach przede wszystkim jako bogini ziemi uprawnej i zbóż. W niemal wszystkich mitach występuje wraz z córką Korą – Persefoną, która pewnego dnia zostaje porwana przez Hadesa, boga świata podziemnego. Od tej chwili bogini matka rozpoczyna rozpaczliwe poszukiwania jedynego dziecka. Bogini przez dziewięć dni i dziewięć nocy nie je, nie pije, nie myje się i nie stroi, tylko błądzi po świecie, trzymając w rękach płonące pochodnie. Dziesiątego dnia spotyka na swej drodze boginię czarów i magii Hekate, która również słyszała krzyk uprowadzanej Persefony, ale nie poznała porywacza. Boginie wiedzą, że jedynie bóg słońca Helios z pewnością widział wszystko, co się wydarzyło. 

Nie wiadomo jednak, czy to on podał Demeter imię porywacza, gdyż według jednej z lokalnych tradycji uczynili to mieszkańcy Hermione w Argolidzie. Rozgniewana bogini postanawia nie wypełniać swych boskich obowiązków do czasu, aż nie odzyska córki. Przybiera postać starej kobiety i udaje się do Eleusis. Tam siada na kamieniu, który od tego czasu zyskuje miano „kamienia pozbawionego radości”. Następnie udaje się na dwór króla Kelosa, gdzie trafia w krąg starych kobiet. Jednej z nich, o imieniu Iambe udaje się nawet ją rozbawić. Później służy u żony Kelosa, Metanejry i zostaje piastunką ich dziecka, któremu chce nawet zapewnić nieśmiertelność. Bunt Demeter doprowadza do tego, że ziemia staje się jałowa i bezpłodna. Zakłóca to porządek świata na tyle, że Zeus nakazuje Hadesowi oddać Persefonę. Niestety, nie jest to już możliwe, gdyż podczas pobytu w Podziemiu córka Demeter zjadła ziarno granatu, które związało ją na zawsze z Tartarem. Ostatecznie udaje się Zeusowi doprowadzić do kompromisu. Demeter wraca do swych boskich obowiązków, a Persefona dzieli rok między Hadesa a matkę. Kiedy opuszcza Podziemie, Demeter a wraz z nią ziemia, radują się z jej powrotu. Drzewa zaczynają się zielenić, pojawiają się pierwsze kiełki. „Dwie boginie”, jak niekiedy określa się Demeter i Persefonę, spędzają ten czas razem. Kiedy jednak nadchodzi czas zasiewów, przychodzi czas rozstania. Persefona wraca do męża, a matka pogrąża się w smutku i tęsknocie. Ziemia staje się wówczas bezpłodna i zamiera. W ten sposób Grecy tłumaczyli sobie zmianę pór roku.

Oczywiście mit o Demeter ma wiele różnych, lokalnych epizodów. W Sikyonie przypisywano bogini wynalezienie młyna i opowiadano, że sama uczyła ludzi posługiwania się nim. Przypisywano jej również wprowadzenie uprawy warzyw i hodowli drzew owocowych.



Wspólną osią tych dwóch, wydawałoby się jakże odległych opowieści jest nie tylko utrata córki, którą uprowadza bóg podziemi. Podobieństwa odnajdujemy również w wędrówkach zrozpaczonej matki oraz w nauczaniu ludzi uprawy ziemi.
Czy podobieństwa kończą się tylko na tym? Wiadomo, jak kończy się historia Demeter i Persefony.
Krumine jest natomiast kobietą śmiertelną, a nie boginią. Wprawdzie spotyka się z Pokole – władcą Podziemi, jednak czy odzyskuje dziecko?
Jeżeli chcecie znaleźć odpowiedź na to pytanie, koniecznie przeczytajcie baśń o Krumine.  



Literatura:

Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław- warszawa- Kraków – Gdańsk – łódź 1987
Markowska W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 1968


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Anna Koprowska-Głowacka , Blogger