Potykając się można zajść daleko, nie wolno tylko upaść i nie podnieść się.

(Johann Wolfgang Goethe)

W 2010 roku zdiagnozowano u mnie stwardnienie rozsiane. Z kobiety aktywnej zawodowo stałam się osobą niepełnosprawną z czterokończynowym niedowładem. Każdy dzień to dla mnie walka o tę część sprawności, która mi pozostała. Dewiza Karola V „PLUS ULTRA” (Wciąż dalej) jest moim mottem. Tylko dzięki Wam mogę iść wciąż dalej, podnosić się po każdej stoczonej bitwie i pisać – właśnie dla Was.

APEL

sobota, 4 marca 2017

Podania i legendy z Chełmna i powiatu chełmińskiego


Tym razem odpowiadam na prośby Czytelników, którzy pytali o najciekawsze podania i legendy z Chełmna oraz powiatu chełmińskiego. 
Nie jest to wprawdzie pełen spis, ale uważam, że uwzględniłam te najbardziej znane i najciekawsze.

CHEŁMNO

Bochenek chleba i głodny wół
Cudowne źródełko
Duch rycerza
Dzbanuszek łez
Dzielna chełmnianka
Dzielne niewiasty
Dziewięciu braci
Fortel obrońców
Kamień świętego Jacka
Kochankowie z Chełmna
Książę Culmus

Matka Boska na klasztornych murach
Morowe powietrze
Nieudane oblężenie
Obraz świętego Antoniego
Rycerz i zakonnica
Szwedzi pod Chełmnem
Wędrujące kości
Wieża w kościele Farnym
Wojowniczki

POWIAT CHEŁMIŃSKI

Czarna dama (Wielkie Czyste)
Dziewczę, co z diabłem tańcowało (Starogród)
Głowa świętej Barbary (Starogród)
Francuski skarb (Klęczkowo)
Kamień królewski (Grubno)
Kościelne dzwony (Papowo Biskupie)
Kościół w bagnie (Wielkie Czyste)
Krzyż francuski (Trzebiełuch)
Łysa Góra (Starogród)
Moc tajemniczego wzgórza (Kałdus)
Olbrzym Poganem zwany (Wabcz)
Pasterz, który kościół odnalazł (Sarnowo)
Potto założyciel (Starogród)
Przejście podziemne (Papowo Biskupie)
Skarb pod domem (Wielkie Łunawy)
Topielec (Bieńkówka)
Upiorni kochankowie (Kałdus)
Wielkoludy budowniczymi (Starogród)
Wierzba płacząca (Paparzyn)
Wojsław i Danka (Wabcz)
Zaklęta panna (Unisław)
Zaginiony kościół (Czarże)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz